BMW R 1100 RS [2015]

Har en først begynt å se på ny motorsykkel er det vanskelig å snu. Det ga noen færre kjørte kilometer enn tenkt denne sesongen, men nå er jeg veldig fornøyd med å ha en «ny» sykkel i garasjen.

Det begynte med at jeg så på en rød R 1100 RS som stod averter til salgs på Bygdøy. Den var det noen mindre feil med, så jeg slo den fra meg og hadde et par andre i kikkerten, men de forsvant også. Men nå var lysten på ny sykkel tent, og jeg begynte å følge Finn.no ganske tett. Men det ble raskt til at jeg flyttet fokuset over til mobile.de.

Her var utvalget vesentlig større, selv om jeg holdt meg til sykler avertert av forhandlere. Jeg fant en R 1100 R, maken med min gamle R 850 R, 1997-modell med bare 12 000 km på telleren og som så ut som den var ny med blant annet originale dekk. Men jeg ble akkurat for sen til den. Jeg hadde allerede da begynt funnet en R 1100 RS hos Helming & Sohn i Nordhorn i Tyskland. Det var litt treige og fra jeg bestilte sykkelen til jeg fikk oversendt kontrakt og betalt hadde jeg tapt et par tusenlapper på dårligere kronekurs. Men 24. juni kunne jeg dra til Auto Transport Service i Drammen og hente sykkelen. Der sto den – en 1999 modell med 28 900 km på telleren og komplett med originale sidekofferter og toppkoffert – litt støvete, og bortsett fra litt mer slitte dekk og en liten skade på kåpen, slik den fremsto på bildene i annonsen på mobile.de.

Den vil ikke starte, men det viser seg at det er bryteren på sidestøtten som henger, og straks den er aktivert starter den kontant. Jeg drar innom nærmeste bensinstasjon og fyller tanken, og kjører hjem. Etter visning ved Billingstad Trafikkstasjon, en tur innom tollkontoret og en ny tur innom Trafikkstasjonen på Risløkka og RS’n hadde den fått norsk skilt.

Den første turen ble på mange måter også en nedtur. RS’n var et skikkelig beist å håndtere i forhold til Fazeren. Den ville ikke svinge, hadde subbete bremser til tross for at de skulle vært gått over før den ble sendt til Norge, og motoren vibrerte ganske mye.

Første helga i ferien skulle tilbringes på hytta og det skulle bli den første skikkelige turen med RS’n. Kveldene i forkant gikk med til å skru; feste løse skruer, montere skruer der det manglet skruer, sjekke lufttrykk, justere støtdempere, styre og småting som gjorde dette til min sykkel. Når jeg torsdag kveld triller sykkelen inn i garasjen og bremser går bremsehendelen rett i styret og på slangen er det en stor blære. Det ble ingen tur til hytta den helga! Et sett bremseslanger ble bestilt hos ProBrake, og var klare for levering da jeg kom fra reise 14 dager senere.

Etter en ettermiddag i garasjen var alle de fem slangene byttet og bremsene luftet. Jeg tok også en grovjustering av gassen med mitt hjemmelagede manometer, noe som reduserte vibrasjonene betraktelig. En bensinlekkasje er også fikset. Slangeklemmen på den utgående slangen fra tanken, en engangsklemme, tettet ikke skikkelig, men med slangeklemmer fra Clas Ohlsson var det enkelt å fikse.

Jeg er avhengig av en god tankveske og valget falt på en Trial tankveske med quick-lock fra SW Motech. Den er enkel å montere og er praktisk innredet og passe stor. De originale sidekoffertene er enkle å montere foretrekker jeg å kjøre med tankeveske og eventuelt myk bagasje på baksetet når jeg kjører alene.

Jeg ga de godt slitte Metzeler Roadtec Z6 dekkene fra 2008 og 2009 skylden for at RS’n oppførte seg som et beist. Ikke bare var den uforutsigbar og tung å få med i svingene, den reagerte med uforutsigbare kursskifte på alle ujevnheter. Løsningen var et sett nye dekk fra Bridgestone,BT 30 Evo foran og BT 30 bak. RS’n skiftet totalt karakter. Myk og føyelig i svingene, og letthåndterlig og stabil i lave hastigheter. Nå forsto jeg hvorfor jeg ble så begeistret for R 1100 RS’n jeg kjørte over Sellapasset i november 1996.

Så langt så bra. Nå gjenstår det en nullstilling av alle servicer, det vil si kontrollere dynamoremmen, bytte ut bensinslangene, skifte bensinfilter, skifte alle oljer, skifte tennplugger, justere ventiler og synkronisere gassen. Det finnes ingen servicebok på sykkelen, så det er best å gå gjennom alt så har en kontroll.

Men først skal det kjøres noen trivelige høstturer.

BMW R 1100 RS 1999

TEKNISKE DATA
Motor: 2-sylindret firetakt boxermotor. Luft/oljekjølt. Elektronisk bensininnsprøytning.
Kompresjon: 10,7:1.
Boring x slaglengde: 99,0 x 70,5 mm.
Sylindervolum: 1085 ccm.
Effekt: 90 hk v/7250 o/min.
Transmisjon: 5-trinns girkasse. Kardang.
Tankvolum: 23 liter.
Ramme: Stål, aluminium.
Dekk: 120/70R17 foran, 160/60R18 bak.
Bremser: To skiver og kaliper med to stempler foran, en skive bak. ABS.
Vekt: 239 kg.
Toppfart: 215 km/t.