Suzuki GT 380 [1973]

Suzuki GT 380 1973

Brosjyrene var utslitt allerede ved påsketider i 1973, og jeg hadde vært hos Messel i Innherredsveien utallige ganger før jeg endelig kunne cashe ut min Suzuki GT 380. Min første tunge motorsykkel. En imponerende sykkel. Tre 125-sylindre ved siden av hverandre, ramair kjøling, separat smøring og fire potter. Den var ikke den letteste og hendigste sykkelen i klassen, og likheten med GT 550 var ikke tilfeldig. De hadde mye til felles og det var ingen fordel for GT 380.

I forhold til Hondas tosylindrede CB 350 var GT 380 en stor sykkel, og i mine øyne er perfekt tursykkel. Men svingegenskapene var så som så. Den brede hovedstøtta tok i asfalten så gnistregnet sprutet i svingene, og det var med et moderat nedlegg. Det imponerende skue i mørket, men ingen fordel når jeg forsøkte å holde følge med sportsligere sykler. Skivebremsen foran imponerte. I denne klassen hadde trommelbrems vært regelen på forhjulet også.

Det ble mange turer på 380-en. Totalt kjørte jeg 40 000 km det halvannet året jeg hadde den. Den lengste turen gikk til Skåne. Det ble flere turer på Vestlandet og over til Sundsvall. Det var ikke mange veiene i Trøndelag jeg ikke hadde kjørt på. Med skiftarbeid og fem dager sammenhengende fri hver fjerde uke ble telt og sovepose titt og ofte pakket og tre-fire dagers turer var regelen mer enn unntaket de to somrene med GT’en.

Dunlop K-70 dekkene gjorde jobben, i Trøndelag var det fortsatt mye grusvei, og K-70 dekken var ypperlige på det underlaget. En H4 lykteinnsats erstattet originallykten, ellers var 380’en stort sett original. Et par velt sørget medførte omlakkering av tanken og en krom bagasjebærer sørget for at jeg fikk med telt og sovepose.

Men helt problemfrie var ikke 380’en.. Jeg strandet aldri, men etter en tur fra Oslo til Skogn med bare to sylindre i drift, hadde jeg bestemt meg; Hvis problemet med den midtre sylinderen ikke ble løst byttet jeg sykkel. Den midterste sylinderen ble aldri til å stole på. Verkstedet fant aldri ut av feilen og jeg hadde allerede forelsket meg i en Honda CB 350 Four.

Du kan lese mer om Suzuki GT 380 på: www.suzukicycles.org

Suzuki GT 380 1973

TEKNISKE DATA
Motor: 3-sylindret totakt. Luftkjølt. 3 forgassere. Kompresjon: 6,7:1. Separat smøring. Kickstarter.
Boring x slaglengde: 54 x 54 mm.
Sylindervolum: 371 ccm.
Effekt: 38 hk v/7500 o/min.
Transmisjon: 6-trinns girkasse, kjede. Tankvolum: 15 liter.
Ramme: Dobbel rørramme i stål.
Dekk: 3.00-19 foran, 3.50-18 bak.
Bremser: En skive og kaliper med et stempel foran, trommelbrems bak.
Vekt: 171 kg.
Toppfart: ca. 170 km/t.