Timmelsjoch

Alpeturen 2013 – Dag 1 – I – Timmelsjoch / Passo Rombo

Denne turen kjørte vi i september 2013. Vi er Einar på BMW R 1200 RT og meg på Yamaha FZS 600 Fazer. Målet var alpene og noen av de høyeste passene Østerrike, Italia, Sveits og Frankrike har å by på. Første pass er Timmelsjoch som tar oss fra Østerrike til Italia.

Første etappe gikk fra Oslo via Larvik, derfra ferje over til Hirtshals og motorveier videre gjennom Danmark og Tyskland til Knüllhotel Tann-Eck i Schellback i Knüllwald hvor vi ankom 22:30. 1007 km.

Dag to startet strålende og vi holdt oss på A7 sørover. Vi hadde merket litt trafikk kvelden i forveien, men dette var en lørdag og trafikken var tett gjennom Tyskland og i Østerrike gikk det ganske smått til tider.. Målet var Hotel Post i Sautens i Ötztal og med bare 542 km på tripptelleren var vi framme i god tid før mørkets frembrudd.


 
Søndag morgen lå tåkeskyen lavt i Ötztal, men sola tittet gjennom tåkeskyene stadig oftere på vei opp dalen til turens første pass: Timmesjoch eller Passo Rombo som det heter på italiensk. Våt asfalt er aldri optimalt, slett ikke på ukjent vei . Vi tok det derfor veldig pent i hårnålene. Veistandarden er førsteklasses , og vi er snart oppe ved bomstasjonen og tåka. Den ligger tett innover til vi kommer inn i de første stigningene. Tåka kommer og går oppover og med sola som skinner gjennom her og der får vi følge et fantastisk lysspill på vei mot toppen

Veien over Timmelsjoch er 2509 m.o.h. på toppen og her ligger tåka tett. Vi tar bare en rask stopp på toppen, for som sist jeg var her er det nemlig null utsikt. Grensen mellom Østerrike og Italia er på toppen. Veikvaliteten er ikke dårlig på italiensk side, men veien er mye smalere og også mer utfordende kjøremessig. Her er nemlig fjellet styggelig bratt og hårnålene er vesentlig trangere enn på nordsiden. Før den begynner nedstigningen følger veien fjellsiden sørover gjennom tre tuneller før det begynner å gå nedover. Når en er nesten helt ned kommer svingene tettere og krappere og nede i dalen blir veien enda smalere og en bør være varsom.

Vår tur fortsatte til San Leonardo og videre SS40 til Merano hvor vi kjørte vestover med Stilfers Joch / Stelvio som neste mål for dagen.

Les om andre etappe av Alpeturen 2013 her: Stelvio og Umbrail pass!

Nyttige lenker:

Knüllhotel Tann-Eck
Posthotel Sautens
Timmelsjoch Hochalpenstrasse


NB! Google Maps kan endre en rute hvis den inkluderer en vei som er stengt (for eksempel vinterstengt) på det tidspunkt du ser på ruten.

Timmelsjoch Hochalpensstrasse

Land: Østerrike og Italia. Høyde: 2509 m.o.h.

Østerrikerne var først med vei til Timmelsjoch. Allerede i 1897 ble det lagt fram planer om en turistvei til Timmelsjoch. Men den ble ikke påbegynt før i 1955 og åpnet i juli 1959.

Men det var ingen vei på italiensk side av grensen enda. Mussolini hadde allerede på 30-tallet begynt å bygge en vei for militære formål til Timmelsjoch. Men arbeidet ble stoppet etter avtale med Hitler da det stod igjen 2 km til toppen. Da var alle tunellene ferdige. På midten av 60-tallet ble arbeidet med veien tatt opp igjen i 1967 ble de to veiene koblet sammen og en ny forbindelse mellom Nord- og Sør-Tirol var et faktum.

Timmelsjoch Hochalpenstrasse er vinterstengt og på grunn av den høye beliggenheten hender det at snø kan stenge veien også i sommerhalvåret. Det lønner seg derfor å holde seg oppdatert på hjemmesiden hvis været er ustabilt.

Veiavgift: I 2015 kostet en enveisbillett 12, en tur/retur billett kostet 14 Euro.

Veien dit:
Fra motorvei A12 tar du av ved kryss 123 Ötztal (47 km vest for Innsbruck) og kjører vei 186 sør.

Sørfra kommer du til Timmelsjoch ved å ta vei SS40 fra Merano eller Vippiteno/Sterzing og kjører til San Leonardo og tar SS44bis nord.