Honda CX 500 Custom, 1982
23. februar 1983 registrerte jeg CX 500’en, men jeg hadde kjørt den prøveskilt allerede på høsten. Jeg overtok den samtidig som jeg solgte Honda CBX 550‘en i september i 1982.
Den tosylindrede V-motoren hadde en helt annen karakter enn CBX’ens rekkefirer. Men også CX-motoren var turtallsvillig, samtidig som den hadde litt mer å rutte med på lave turtall. Men viktigst for meg akkurat nå; den hadde vesentlig bedre touringegenskaper og taklet bagasje og passasjer vesentlig bedre enn den sportsligere CBX 550’en.
Med høyt styre ble det raskt klart at jeg trengte en kåpe og valget falt på Vetter Rooster styrekåpe. Sammen med Krauser bagasjesettet fra CBX’en var CX’en nå klar for turkjøring. En Telefix gaffelstabilisator ble montert for å gi forgaffelen litt mer stabilitet under belastning, og den hjalp. Selv om CX’en ikke var noen sportssykkel hadde jeg ikke noe problem med å holde følge med sykler som hadde vesentlig sportsligere karakter. Tiltross for Customstilen hadde den nemlig god bakkeklaring ved nedbrekk. Det ble 16 400 km det første året, ikke verst med tanke på at jeg kjørte testsykler og testbiler i tillegg til å kjøre CX 500 Custom. CX’en ble byttet ut i juni 1984.
Honda CX 500 Custom 1982
TEKNISKE DATA
Motor: 2-sylindret firetakt V-motor. Væskekjølt. 2 forgassere. Kompresjon: 10,0:1. Elektrisk starter.
Boring x slaglengde: 78 x 52 mm.
Sylindervolum: 496 ccm.
Effekt: 50 hk v/9000 o/min.
Transmisjon: 5-trinns girkasse. Kadang. Tankvolum: 12 liter.
Ramme: Stål.
Dekk: 3.50-19 foran, 130/90-16 bak.
Bremser: To skiver og kalipere med et stempel foran, trommelbrems bak.
Vekt: 205 kg.
Toppfart: ca. 150 km/t.