BMW R 1100 RS Våren 2018

Vårservice 2018

Det ble ikke store vårservicen foran denne sesongen. Men litt kos i garasjen ble det jo. Jeg var ikke helt fornøyd med BMW’ens støtdempere og fjærer. Ettersom jeg hadde veldig god erfaring med oppgradering til Wilbers støtdemper og nye Wilbers fjærer og olje i forgaffelen på min Yamaha FZS 600 Fazer, bestemte jeg meg for å kontakte Maarten Mager som representerer Wilbers i Norge. Han ga meg et tilbud som matchet kampanjen Wilbers kjørte i Tyskland og bestillingen på fjærben med justerbar demping og med fjernbetjening av forspenning for montering bak og fjærben med justerbar demping og forspenning foran ble lagt inn. Wilbers setter opp demping og fjæring tilpasset kjørestil, førervekt, passasjervekt og bagasjevekt. For Yamaha’en passet det perfekt, og jeg hadde store forventninger til oppsettet til BMW’en også.

Innholdet i en deilig tung pakke 🙂

Det var en deilig tung pakke jeg hentet på posten i november, og greide bare ikke å vente til våren med monteringen. Monteringen er enkel, ta ut de gamle fjærbena følge bruksanvisningen og sett inn de nye, fest fjernbetjeningen til forspenningen og vips ferdig. Sykkelen står nå litt høyere så jeg måtte komplettere med en fotplate til sidestøtta fra Hornig, men den står fortsatt litt mye på skakke, og det spørs om jeg ikke må bygge opp sidestøtta enda litt.

Jeg valgte sorte fjærer så det er egentlig bare denne som avslører Wilbersdemperne.

Den første turen er nå unnagjort og Wilbers innfrir nok en gang. Restene av vinterens telehiv takler de fantastisk bra, stabiliteten i svinger med ujevnt underlag er forbedret og litt ekstra bakkeklaring bidrar også til større reserve. Også med passasjer er det en tydelig forbedring. Bedre demping og ikke minst kraftigere fjær bak gjør at den takler den ekstra vekte av passasjer og bagasje mye bedre. Tommelen opp for Wilbers nok en gang.

Neste prosjekt var å legge om fra direktestrøm til strømstyring til Garmin zümo’en. Jeg har nå montert GPS’en på styret i stedet for på tankveska, og jeg trengte en løsning for å styre strømmen slik at jeg kunne kutte den når GPS’en ikke er i bruk. Jeg vurderte flere løsninger og valgte en Autoswitch AS7 fra Wunderlich. Denne kobles til blinklysenes av-bryter og styres ved at en holder bryteren inn minimum 3 sekunder for å slå av og på strømmen. Sammen med et strømrelé har jeg nå mulighet til å slå av og på strømmen til GPS’en uten noen ekstra bryter. Det var litt plundrete å komme til under sikringsboksen under setet, men jeg fikk fisket tak i de riktige ledningene og selve AS7-boksen festet jeg med borrelås i det ene ledige rommet i sikringsboksen. Foreløpig har jeg kontrollampa under setet. Finner jeg ut at den må være synlig kan jeg flytte den til et sted hvor den er synlig, men ikke sjenerende under kjøring.

Det er god plass til AutoSwitch AS7 i sikringsboksen under setet, foreløpig er kontrolllampen også her.

Det siste av vårens prosjekt er også lite og overkommelig. Jeg har litt problem med giringen, noe som ikke er uvanlig for R 1100, men som kan bli bedre ved å bytte til en bedre olje. Jeg har derfor hatt en liter Liqui Moly GL5 LS SAE 75W-140 stående på hylla i garasjen i vinter. Nå er mesteparten av den fylt over til girkassen, så gjenstår det å se om det virker. Jeg kommer tilbake til dette når jeg får kjørt noen mil.

Jeg har byttet til Liqui Moly GL5 LS SAE 75W-140 på girkassen for å se om det kan bedre girskiftene.

Tilbake til «Min BMW 1100 RS»