
Etter ha kjørt moped et år, var lysten på motorsykkel vakt. Mens kameratene mine kjørte Honda CB 100 valgte jeg en Tempo Fighter 220 Sachs 1001/5A 100 ccm. Den klassiske blå metallic og krom tanken, og den pålitelige Sachs-motoren i et enkelt chassis var en drøm for en 17-åring. Fighteren fikk raskt 125 ccm sylinder og stempel. Jeg ble fortsatt frakjørt på slett vei, men i motbakkene holdt jeg unna for Hondaene selv med passasjer.
Den første lange turen gikk rundt Beitstadfjorden, via Vanvikan og Mosvik og tilbake til Sandvollan. En lang tur for en som stort sett hadde trafikkert E6 mellom Skogn og Steinkjer. Aldri har jeg hatt så sår bak, men samtidig var det denne turen som vakte interessen for turkjøring. Fighteren ble byttet ut allerede etter et år til fordel for en Suzuki GT 380.
Nyttige Tempo-lenker:
Tempo Fighter 100 1972
TEKNISKE DATA
Motor: 1-sylindret totakt. Luftkjølt. 1 forgassere. Kompresjon: 9,0:1. Kickstarter.
Boring x slaglengde: 48 x 54 mm.
Sylindervolum: 98 ccm.
Effekt: 7 hk v/6150 o/min.
Transmisjon: 5-trinns girkasse, kjede.
Ramme: Dobbel rørramme i stål.
Dekk: 2.75-17 foran og bak.
Bremser: Trommelbrems foran og bak.