
Jeg hentet CBX 500’en i kassa 11. juni 1982, og monterte den selv uten for store problemer. Det vanskeligste var faktisk den innekapslede forbremsen, den og antidive-lenken til forgaffelen var plundrete. Antidive forgaffelen brukte bremseenergien for å redusere sammenpressingen av forgaffelen under bremsing, en avansert detalj på en sykkel i denne klassen den gang. Også Pro-Link bakfjæringen med en støtdemper var uvant kost i denne klassen. Montering tok meg tre raske timer.
CBX’en var nydelig på veien. Den danset gjennom svingene og motoren var en nytelse og et skikkelig fremskritt i forhold til GS 400’en. Jeg kjøpte et Krauser bagasjesett med bagasjebærer, koffertholdere og to kofferter. Med koffertene på ser en hvor liten CBX 550’en egentlig er. Bagasjebæreren var enkel å ta av og sette på og jeg brukte den bare på ferieturen. Det ble bare en ferietur. For til tross for at jeg var henrykt over CBX’en var den dårlig egnet for kjøring med passasjer, faktisk dårligere enn Suzukien. Vekten kom rett og slett for langt bak, noe som gikk ut over stabiliteten.
Allerede høsten 1982 ble CBX’en derfor byttet inn i en mer turvennlig sykkel. Kilometertelleren stod da på 14 345.
Honda CBX 500F 1982
TEKNISKE DATA
Motor: 4-sylindret firetakt. Luftkjølt. 4 forgassere. Kompresjon: 9,5:1. Elektrisk starter.
Boring x slaglengde: 59,2 x 52,0 mm.
Sylindervolum: 572 ccm.
Effekt: 60 hk v/10 000 o/min.
Transmisjon: 6-trinns girkasse, kjede. Tankvolum: 18 liter.
Ramme: Stål.
Dekk: 3.60-18 foran, 4.10-18 bak.
Bremser: To skiver og kalipere med to stempler foran, enkel skive bak.
Vekt (kjøreklar): 209 kg.
Toppfart: ca. 190 km/t.