Grand Tour des Alpes 2016 – ll

Etter noen dager med sol og myke strender vender vi kursen nordover. Første etappe skal ta oss over Col de Bonette, Col de Vars, Col d Izoard til Briançon. Vi er spente og forventningsfulle – Route des Grandes Alpes venter på oss.


Les om første del av Grand Tour des Alpes 2016 her!

Klokka er halv ni når vi triller ut i rundkjøringen i enden av Rue de Garonne i St.Raphael. Sola varmer allerede godt. De siste dagene har temperaturen ligget på 32-34 grader ved kysten, og litt varmere i innlandet. Havet kjøler godt på morgenen og jeg hadde behagelig skygge mens jeg pakket sykkelen. Noe som tok litt tid ettersom det nå ble total ompakking i forhold til pakkeregimet mitt på vei sørover.

Da hadde jeg stort sett bare mine egne saker, som fylte en sidekoffert, en vanntett bag og tankveska. Resten av bagasjen var Elins kjøreklær; jakke, bukse, støvler og hansker. Damer har en tendens til å ha med seg mye på tur, og foruten fulle kofferter måtte vi supplere med to sekker på toppkofferten og to skoposer, en på hver sidekoffert.

Jeg merker jo at sykkelen har endret karakter i forhold til turen nedover. Full stramming av fjæren bak og strammere demping er ikke i nærheten av å greie å kompensere for passasjer og bagasje. Jeg er derfor litt nølende i de første rundkjøringene, men før vi er ute på motorveien retning Nice har jeg kontroll.

Vi er på vei hjem, men vi skal innom Briançon, Annecy, Genève og Besançon og noen av Frankrikes beste fjellpass før det blir rene transportetapper nordover gjennom Tyskland, Danmark og Sverige. Dagens etappe er på ca. 300 km til Briançon. Vi skal brekke nordover ved Nice flyplass og finne vei M6202 som følger Var elven nordover, for etter hvert å komme inn på vei M2205 og Routes des Grandes Alpes som blant annet skal ta oss over Col de Bonette, Col de Vars og til slutt Col d’Izoard.

Da vi forlater Var elven og følger Tinée elven blir dalen til en kløft, Gorges de la Mescla. Her snor veien seg langs elva i de mest uberegnelige svinger og er av og til veldig smal. Det er imponerende å betrakte veiene som går opp fjellsidene til byene som ligger på toppen kløften. De små byene som ligger i fjellsidene har en dramatisk beliggenhet og veiene opp til dem er rene kunstverkene. Etter to timers kjøring tar vi en pause i skyggen ved Saint-Sauveur-sur-Tinée. Vi begynner å merke varmen allerede. Selv om det går oppover, demper det ikke temperaturen, i alle fall ikke foreløpig.

Endelig er vi på Route des Grandes Alpes i retning Col de Bonette.

Veien blir enda mer krokete og uforutsigbar og vi tar det pent og forsiktig. Ved Isola er det ekstra svingete. Her går det av en vei opp til Isola 2000 og videre over til Italia. Vi kunne kjørt den ruta også, over Colle della Maddalena og inn i Frankrike igjen. Men da hadde vi gått glipp av Col de Bonette. Selv om vi har vært på Bonette tidligere, både på tråsykkel og med bil, har vi lyst til å ta turen over. Og været er ypperlig for en tur til 2862 meters høyde.

Opp mot Saint-Étienne-de-Tinée blir veien litt rettere, men dalen forandrer karakter igjen og når vi nærmer oss de første stigningene etter å ha passert Tinée elven og en krapp høyresving er vi for alvor i gang med klatringen. Veien snor seg først gjennom skogen i krappe hårnåler, før den retter seg ut igjen og vi følger elven i en trang dal. Ved Bousieyas begynner klatringen igjen, nå med grønne beitemarker på hver side, og en skal være oppmerksom på den store saueflokken som holder til her, Den trekker av og til ned på veien og kan komme brått på og fylle veien når du runder en av hårnålsvingene.

Col de Bonette er en gigantisk rundkjøring, og er ser du veien som går opp på hver side av fjellet. Fra 2862 meters høyde har du fantastisk utsikt.

Etter bare noen svinger ser vi Col de Bonette, den svarte kjempen i vest, for første gang. Dette området har vært viktig militært under både første og andre verdenskrig og vi kjører gjennom Camp des Fourches på vei opp. Dette anlegget hadde betydning både i første og andre verdens krig. På andre side av Col de Restefond ligger et annet militæranlegg; Caserne de Restefond. De grønne beitemarkene viker nå for stein og atter stein. Utsikten går fra fantastisk til storslått. Ved Col de Restefond kan vi fortsette ned på andre siden på direkten. Vi kjører rett fram og kjører opp på østsiden til Col de Bonette. Av og til er det enveiskjøring opptil bautaen på veiens høyeste punkt. I dag er det oppkjøring på begge sider.

På vei ned tok vi en pause på restauranten Halte 2000 og nøt utsikten til frodige gressletter.

Vi parkerer ved bautaen som markerer veiens høyeste punkt, 2802 meter. Vi er kjempeheldig med været og utsikten er storslått i alle retninger. Det er mange motorsyklister her allerede og trangt om plassen. Dette er Europas høyeste asfalterte passovergang. Fotturen opp til toppen av Cime de la Bonette anbefales. På 2862 meters høyde har du virkelig et godt overblikk over de franske alpene, i alle fall når været er som i dag.

Vi skal videre og triller ned på vestsiden av fjellet mot Jausier og Ubaydalen. Det er allerede lunsjtid og vi stopper ved 2000 meters høyde og lunsjer på Halte 2000. Vi nyter en nydelig pai før vi igjen er underveis. Col de Vars er neste fjellovergang. Pass bare på at du får med deg avkjøringen til venstre inn på vei M902, hvis ikke havner du i Italia. Col de Vars er langt fra så spektakulær som Bonette, men byr på trivelig kjøring, spesielt på vei ned på nordsiden er det et parti med nydelig vei.

Col d Izoard er krevende og spektakulær.Like under toppen ligger fantastiske Casse Deserte.

Før Guillestre skal vi ta holde oss på M902 som nå følger Guil elven opp Gorges du Guil. Her er det trangt og selv om veien er utbedret ganske mye de siste årene er det fortsatt grunn til å være ekstra varsom i svingene, det er ikke alltid de som kommer i mot er spesielt spandabel når det gjelder å gi plass. Nå skal vi bare følge M902 og skilt til Col d’Izoard og være oppmerksom å ta til venstre etter ca. 16 km fra siste rundkjøringen ved Guillestre.

Den som har kjørt over Col d’Izoard i klarvær vil alltid huske synet som møter en når en runder svingen og Casse Deserte åpenbarer seg. Dette er da også et populært utfartssted for både bilister, syklister og motorsyklister så det er all grunn til å kjøre forsiktig. Den storslåtte utsikten må bare nytes. Kjøre gjerne til toppen og ta en pause og kjør ned til den lille parkeringen i svingen igjen. Du vil forstå hvor jeg mener når du er der.

Vi tar en liten drikkepause på Refuge Napoleon før vi gir oss i kast med hårnålene gjennom skogen ned til Briançon, hvor vi har reservert et rom på Hotel Cristol like ved gamlebyen. Ikke et fasjonabelt hotel, men rimelig, ryddig og med en grei frokost skal det vise seg. Kvelden tilbringer vi med sightseeing i Briançon og nyter en bedre middag med tradisjonell fransk fjellmat; raclette.

Fra hotellrommet hadde vi utsikt til Fort des Têtes som ruver over Briançon og gamlebyen.
 
Les om tredje del av Grand Tour des Alpes 2016 her!

Fakta:

Col de Bonette, 2802 m.o.h.
Col de Vars, 2108 m.o.h.
Col d Izoard, 2360 m.o.h.

Nice – Briançon


NB! Google Maps kan endre en rute hvis den inkluderer en vei som er stengt (for eksempel vinterstengt) på det tidspunkt du ser på ruten.