Suzuki GS 400 [1977]

Suzuki GS 400, 1977

Jeg kjøpte GS 400’en hos Erling Sande i Hausmanns gate 29. november 1977. Den hadde da gått 5240 km og prisen var 5000 kroner. Jeg hadde nå flyttet til Oslo, noe som bød på kjøreforhold også vinterstid. Allerede 10. desember var jeg på den første turen, den gikk til Holmestrand. Dagen etter kjørte jeg til Moss. Så fikk GS’en hvile noen dager, men i følge loggboka var den på tur stort sett hver helg været tillot det. 8, februar var det -8 grader, men GS’en var på tur. Da jeg solgte den i juni 1982 hadde den 75 000 km på telleren og hadde vært trofast reisefølge til både Italia, Frankrike, på jobbturer til Stuttgart, og flere turer til IFMA-motorsykkelutstillingen i Køln. Dessuten mange turer i Norge, blant annet til Nordkapp. Loggboka er full av notater fra dagsturer til Vestlandet, mange på mellom 600 og 740 km.

Spesielt på motorveiene i Tyskland imponerte GS’en. Med 36 hk fra to sylindre var effekten beskjeden. Men med Rickman Scorpius kåpen som jeg monterte våren 1979 (pris: 2220,- kroner) var GS 400’en ypperlig på Autobahn. Ved et tilfelle ble jeg igjenkjørt av en gjeng tyske  motorsyklister på sykler fra XJ 650 og oppover i størrelse. Jeg hadde marsjet i ca. 140 km/t, men tenkte jeg fikk se hvor fort tyskerne kjørte. Det gikk radig unna med drøyt 160 km/t på speedometeret. Bare i enkelte bakker ble jeg hengende litt etter, men det hentet jeg raskt inn igjen med en gang det ble flatt. De ble slitne før meg, jeg satt ganske så avslappet bak kåpen.

Firetakterne Suzuki introduserte på 70-tallet var veldig pålitelige. Det var tydelig at Suzuki ikke hadde sjanset når det gjaldt kvaliteten. Det var da heller aldri noe feil med GS 400’en, den startet alltid og strandet aldri. En liten feil som oppstod på noen av de firetakterne var knyttet til shimsen som justerte ventilklaringen. Det hente at de begynte å klapre og ga noe usedvanlig mye lyd, og det kunne høres ut som et motorras når dette inntraff. På min GS var det bare merkbart når motoren var kald og på lave turtall. På enkelte raske motorveietapper i Tyskland hendte det at motoren rett og slett ble overkjølt. Når jeg da trillet inn på en bensinstasjon eller en rasteplass bråkte det slik at all oppmerksomhet ble rettet mot GS’en og meg, og enkelte motorsyklister uttrykte seriøs bekymring. Uten grunn – den tosylindre motoren sviktet meg aldri.

Derimot fikk jeg en skikkelig overraskelse forårsaket av en kjedelås og den lukkede Becker kjedekassen jeg hadde montert. Rett sør for Sørlandsporten, i den første bakken låste bakhjulet – i 90 km/t. Det tok noen meter før jeg stoppet og jeg var ganske heit og skjelven når jeg endelig fikk kontroll over situasjonen. Ettersom kjedekassen var fyllt av fett ble det en skikkelig grisejobb å få i gang sykkelen igjen. Kjedekassen ble ødelagt og måtte fjernes, problemet var at kjedekassen også fungerte som distansehylse på bakakselen. Jeg måtte derfor skjære ut «distansehylsen» av kassen. Jeg hadde svart fett til langt oppunder armene og i det meste av ansiktet før jeg var ferdig.

Alle servicene, det vil si ventil- og forgasserjusteringer ble gjort hos Aage Hansen, St. Halvardsgate 4. Det meste annet gjorde jeg selv, også dekkbytte. Jeg brukte flere forskjellige dekk: Avon Roadrunner 4.10×18 bakdekk, kombinasjonen Continental RB2 3.25×18 og K112 3.50×18, Pirelli MT 15 90/90×18 og MT 18 3.50×18 og 110/90×18, Metzeler Block Rille 12 3.00×18 og C66 Touring Speed 3.50×18.

I dag er det vanskelig å tenke seg å kjøre over Sellapasset med en fullastet GS 400. Men i 1981 var GS’en sterk nok, og jeg kan faktisk ikke huske at jeg noen gang savnet mer kraft. På de smale alpeveiene holdt jeg unna for bilene og frihetsfølelsen var der i like stort monn den gang som den er på en raskere sykkel i dag.

Suzuki GS 400 1977

TEKNISKE DATA
Motor: 2-sylindret firetakt. Luftkjølt. 2 forgassere. Kompresjon: 9,0:1. Kick og elektrisk starter.
Boring x slaglengde: 65 x 60 mm.
Sylindervolum: 398 ccm.
Effekt: 36 hk v/8500 o/min.
Transmisjon: 6-trinns girkasse, kjede. Tankvolum: 14 liter.
Ramme: Stål.
Dekk: 3.00-18 foran, 3.50-18 bak.
Bremser: En skive og kaliper med et stempel foran, trommelbrems bak.
Vekt: 172 kg.
Toppfart: ca. 160 km/t.