Honda CB 350 Four [1974]

Honda CB 350 Four, 1974

Etter Suzuki GT 380 ble overgangen til Honda CB 350 Four uvant på flere måter. Hondaen er ikke lettere enn Suzukien, men den er mindre og nettere. Samtidig var den firesylindrede firetaktmotoren mer krevende når det gjaldt turtall. Motoren var en liten juvel og dro turtall som en racingmaskin, og selv om 34 hk er beskjedent etter dagens mål, var det hyggelig effekt den gang, i alle fall så lenge jeg kjørte alene.

Den lille fireren var en krevende maskin og med oljeskift hver 2500 km og filterskift hver 5000 km gikk det med en god del Castrol. Men turene fra Skogn og ut til Langstein og lukta av fersk olje og den nydelige utsikten mot sola som gikk ned over Trondheimsfjorden var alltid et høydepunkt.

CB 350 Four ble flittig brukt rundt i Trøndelag, men en tur til Italia som høydepunkt. Turen via Sverige, Danmark, Tyskland og Sveits, over Bernina og Fluela passene ble dyrere enn jeg hadde kalkulert med. I varmen på den italienske rivieraen, oppstod en hvinelyd i motoren. Den hadde ingen betydning for effekten, men da jeg kom hjem og åpnet toppen oppdaget jeg att både kamaksel og vippearmer var kraftig slitt. Nye deler ble montert og jeg kompletterte med en oljekjøler.

Allerede første våren måtte jeg bytte simmerringene i forgaffelen. På den første turen ble oljen nærmest pumpet ut av begge forgaffelbeina på de taktfaste asfaltskjøtene på veien opp mot Berkåk.

Bortsett fra dette var Hondaen pålitelig og medgjørlig. Jeg holdt stort sett i originalstand. Den kraftige krom bagasjebæreren ble byttet mot en mer kompakt og egenprodusert bagasjebærer/veskeholdere og «myke» sidevesker med integrerte blinklys. Dunlop TT 100 i 3.10-18 foran og 3.60-18 bak var et like selvfølgelig valg for CB 350’en som Dunlop K70 hadde vært for GT 380’en. Den originale hovedlyktinnsatsen ble byttet mot en H4-innsats, og Koni støtdempere erstattet originalstøtdemperne allerede det første året.

Når jeg ser en CB 350 Four i dag blir jeg overrasket over hvor liten den er. Men den gang var det drømmen og jeg hadde utrolig mange fine turer. Det hjalp selvsagt at jeg var lettvekter selv. Hondaen ble solgt da jeg dro i militæret i 1975.

Du kan lese mer om Honda CB 350 Four her:

Honda CB 350 Four 1974

TEKNISKE DATA
Motor: 4-sylindret firetakt. Luftkjølt. 4 forgassere. Kompresjon: 9,3:1. Kick og elektrisk starter.
Boring x slaglengde: 47 x 50 mm.
Sylindervolum: 347 ccm.
Effekt: 34 hk v/9500 o/min.
Transmisjon: 6-trinns girkasse, kjede. Tankvolum: 12 liter.
Ramme: Stål.
Dekk: 3.00-18 foran, 3.50-18 bak.
Bremser: En skive og kaliper med et stempel foran, trommelbrems bak.
Vekt: 170 kg.
Toppfart: ca. 155 km/t.