Vårservice 2017
Denne vårens vedlikehold bestod i litt mer enn de normale servicepunktene. De som leste om siste tur i 2016-sesongen husker kanskje at simmerringen på forgaffelen takket for seg. I løpet av vinteren monterte jeg ned forstillingen og skiftet foringer, simmerringer og støvkapper på begge forgaffelbena. Ny gaffelolje, original BMW, ble fylt på. Dermed har jeg skiftet ut alle væsker på sykkelen siden jeg kjøpte den. Bremsevæske skiftet jeg før jeg tok RS’en i bruk sommeren 2015. Deretter er motorolje, girolje og olje i bakakselen skiftet. De eneste væsker som ikke er skiftet finnes i batteriet, og støtdemperne.
Dekkene sang også på siste verset på høstturen i fjor og de er nå byttet ut. Jeg har holdt meg til Bridgestone denne gangen også. Foran sitter nå et T30 EVO GT 120/70ZR17, mens bakdekket er et T30 EVO 160/60ZR18.
Når hjulene først var av benyttet jeg anledningen til å skifte ut bremseklossene foran og bak. De gamle var de originale fra da sykkelen var ny, og hadde kanskje holdt en sesong til. Men jeg tenkte at det kanskje har skjedd litt på bremseklossefronten på de 18 årene siden sykkelen var ny. Jeg luftet samtidig bakbremsen og justerte bremsepedalens vandring.
Så var det motoren. Den vanlige ventilsjekken ble foretatt og en liten justering utført. Kjapt og enkelt. Problemet oppstod da jeg skulle montere toppdekselet på høyre sylinder. Jeg hadde merket at bolten gikk litt tregt da jeg skrudde den ut, og da jeg skulle stramme den nå tok den ikke lenger. Jeg hadde merket at det var noe rart med denne bolten da jeg sjekket ventilene i fjor vår, men jeg fikk dradd til de 8 Nm som er forskrevet. Men nå var det slutt lenge før jeg var i nærheten av 8 Nm. Gjengene i toppen var ødelagt.
Dette måtte bare fikses og jeg kontaktet en kjent som driver et verksted og spurte om han kunne låne meg verktøy for isetting av løse gjenger. Han måtte bare ha bolten slik at jeg kunne få låne verktøy med riktig gjengestørrelse og stigning så skulle han fikse deg. Det tok meg ganske nøyaktig 10 minutter fra jeg åpnet garasjeporten til jeg hadde montert de nye gjengene. Med gjengetappen «boret» jeg nye gjenger som passet til de løse gjengene. Det gikk veldig lett, og jeg ble litt overrasket over hvor myk aluminiumen i toppen er. Deretter skrudde jeg inn en HeliCoil gjengespiral. Det gikk lett som en plett. Nå var det vare å sette på de nye pakningene og montere toppdekslene.
Utstyret for montering av løse gjenger er dyrt, og det lønner seg å holde seg innenfor fabrikkens krav til tiltrekkingsmoment. 8 Nm som er foreskrevet av BMW for toppdekselboltene er utrolig lite, og med en vanlig nøkkel er det lett å dra til med for mye kraft. Jeg har to momentnøkler som dekker alle de aktuelle momentene BMW foreskriver på RS’en og bruker dem på alle steder hvor BMW har satt et tiltrekkingsmoment.
Tennpluggene ble kontrollert samtidig som jeg hadde montert av toppdekslene.
Dynamoremmen ble også kontrollert. Den ble skiftet i fjor vår og var fortsatt som ny.
Jeg har irritert meg over at motoren bråker på tomgang og spesielt like etter start. Dette skal etter det jeg har lest skyldes en dårlig kamkjedestrammer på venstre side. Denne sitter litt kjelkete til innenfor innsprøytningshuset og for å komme til må jeg demontere det på venstre side for å komme til. Monteringen av kamkjedestrammeren gikk uten problemer, men det er utrolig trangt mellom sylinderen og svingarmen til forstillingen, så tålmodigheten ble satt på prøve der.
Da jeg først måtte demontere innsprøytningshuset på venstre side demonterte jeg også det på høyre side og benyttet anledningen til å montere innsugningsrør fra R 1100 GS. De er litt lengre og trangere og bidrar til litt mer trekkraft på lave turtall, men samtidig må jeg si farvel til noe av kraften på toppen av turtallsregisteret. Det siste er ikke noe stort savn, jeg bruker jo stort sett den nedre delen av turtallsregisteret.
Demonteringen og bytte av innsugningsrør gikk også smertefritt. Men da jeg skulle smette innsugningsrøret på plass på innsprøytningshuset på høyre side fikk jeg et litt uventet problem. For å tette skikkelig sitter det her en O-ring som ligger i et spor i innsprøytningshuset. På venstre side lå den pent i sporet, men på høyre side var den alt for stor. Jeg opplevde det samme problemet da jeg skulle montere holderen til tankvesken og måtte demontere tanklokket. O-ringen som lå under tanklokkfestet var mer enn 1 cm for lang. Grunnen til dette er at gummi kan utvide seg når den kommer i kontakt med bensin. For å få satt på plass tanklokkfestet kappet jeg pakningen, varmet endene og holdt dem sammen slik at det ble en hel ring igjen.
Nå ville jeg prøve noe nytt. Jeg tok med O-ringen inn. Jeg satte stekeovnen på varmluft og 150 grader, tegnet omrisset av O-ringen på et papir, vasket O-ringen med Zalo og la den på et bakepapir i stekeovnen. Etter 20 minutter tok jeg den ut og sammenlignet den med omrisset, voila; diameteren var redusert med 3 mm! Jeg lot O-ringen ligge noen minutter til. Da jeg tok den ut siste gang passet den perfekt og innsugningsrøret gled lett på plass. Det er moro når uventede løsninger fungerer.
Ulempen var at det nå luktet det veldig kraftig bensin på kjøkkenet og jeg måtte sette i gang en storstilt utlufting for å bevare husfreden. Etter en drøy halvtimes lufting var kjøkkenet satt tilbake til originalstand.
Neste punkt var skifte av olje og oljefilter. Monterte samtidig ny O-ring på bunnpluggen og fylte opp med foreskrevet mengde Castrol Power1 15W-50. Først måtte jeg kjøre varm motoren. Den startet på andre forsøk og gikk veldig stille – den nye kamkjedestrammeren gjorde susen!
Nå skal bare skisesongen avsluttes, så er jeg klar for første tur.