Statusoppdatering 2019
Det er på tide med en liten oppdatering på den tekniske fronten igjen. Jeg gjorde noen gjennomgripende oppdateringer i fjor vår, blant annet skiftet jeg ut fjærbeina foran og bak med ditto fra Wilbers. Det har vært en suksess. Sykkelen står litt høyere, noe jeg har delvis har greid å kompensere for ved å montere en sidestøtteplate fra Wünderlich, men den står fortsatt en god del skeivere på sidestøtta enn tidligere. Setehøyden er selvsagt også litt høyere, men jeg kjører fortsatt med setet i midterste stilling.
Nå var ikke originaldemperne akkurat utslitte til tross for sin høye alder, men likevel var det en merkbar forbedring av både fjæring og demping med de nye demperne og fjærene fra Wilbers. Karakteren er blitt litt mer sportslig, men RS’en svelger fortsatt unna ujevnhetene på upåklagelig vis, og spesielt på telehiv er RS’en uovertruffen – stabil og komfortabel.
Jeg monterte en Autoswitch AS7 for å styre strømmen til det ekstra strømuttaket som jeg blant annet bruker til å forsyne GPS’en med kraft. Den styres via «Av-bryteren» for blinklysene, en funksjon som er veldig enkel og funksjonell. Men varsellampa som fulgte med var alt for kraftig, så den har jeg gjemt slik at den er ute av syne. Autoswitchbryteren er litt for mye auto og slår seg av og til, men ikke alltid, av når jeg starter motoren. Antagelig er det spenningsfallet akkurat i det startermotoren drar i gang som lurer den. Det fører til at jeg ikke har full kontroll på når strømmen er på eller av under kjøring. Så lenge jeg har GPS’en på er det ikke noe stort problem, og når sykkelen er parkert kan jeg lett kontrollere varsellampa – det er ingen krise, men heller ikke optimalt.
Den oppdateringen jeg var mest spent på i fjor var overgangen til Liqui Moly GL5 LS SAE 75W-140 olje på girkassen. Syntes jeg kunne merke en liten forandring med en gang, men nå med noen tusen kilometer mer på er det en merkbar forbedring av girskiftet. Spesielt girskiftet til tredjegearet, som var mest problematisk, er blitt mye smidigere. En god investering.
Like før turen til Dolomittene i september i fjor merket jeg en urolighet fra bakhjulet. Etter nærmere ettersyn kunne jeg konstatere at det var en bulk i felgen på den ene siden. Ikke så mye at dekket mistet fasongen og rett fram og ved sving til venstre var den ikke merkbar, men jeg kunne merke en liten risting og bevegelse fra bakhjulet i høyresvinger. På motorveietappene i Tyskland og Italia, ble problemet straks mer merkbart. Men det hadde ikke vært mulig å få ny felg før jeg dro, og å kjøpe en fabrikkny felg var uaktuelt, pris: 6280 kroner. Løsningen ble en brukt felg på eBay til 1500 kroner ferdig momset. Den hadde en liten ripe, men var rund og ellers førsteklasses.
RS’en har nå passert 60 000 km og jeg tok en ventil- og oljeservice her om dagen. Det er alltid noe som kan gå galt, og det gjorde det denne gangen også. Sylindertoppdekselboltene har vært trukket til for hardt en gang tidligere, noe som resulterte i HeliCoil gjenger for en bolt forrige gang jeg hadde ventiljustering. Jeg kjente det var noe som ikke var helt som det skal når jeg skrudde ut den ene av sylinderdekselboltene, og når jeg har fått av sylindertoppdekselet var det metallspon på bolten og boltehullet i sylindertoppen så heller rufsete ut. Jeg fikk på plass bolten igjen etter ventiljusteringen, men må montere HeliCoil gjenger her neste gang toppdekselet skal av.
Mens jeg irriterte meg over de ødelagte gjengene roet jeg nervene med å montere tilbake det nye kåpeglasset fra AeroFlow som jeg kjøpte i vinter. Må prøve det igjen, vet ikke om det er gammelmanns svakhetene som slår til, men jeg er blitt mer følsom for støy, og vindstøyen ble vesentlig mindre påtrengende med det nye kåpeglasset så det er verdt et nytt forsøk. Første test av kåpeglasset var både positiv og negativ. Positiv i den forstand at jeg fikk vesentlig mindre turbulens rundt hjelmen og bedre beskyttelse mot fartsvinden. Negativ ved at det rett og slett ble for lite fartsvind og dermed også fartsfølelse. Men nå er jeg innstilt på en nytt forsøk, kanskje vi blir bedre venner denne gang …