Yamaha FZS 600 Fazer [2001]

Helt siden Honda CB 350 Four har jeg vært glad i rekkefirere, noe som ble forsterket av Honda CBX 550 F. Det var derfor med spenning jeg byttet fra BMW R 850 R til Yamaha FZS 600 Fazer våren 2001. Vi kjøpte like godt to stykker, en sølv til kona og den svarte til meg. Mens hun syntes Fazeren var stor sammenlignet med Kawasaki ER-5 hun byttet fra, brukte jeg et par sesonger til å venne meg til Fazerens kompakte mål. Kreftene var det ikke noe å utsette på og kjøreegenskapene var og er førsteklasses.

Jeg har gjort flere mindre endringer. For å få litt bedre beskyttelse mot fartsvinden monterte jeg Puig kåpeglass fra Nonstop Trading. Det gir ikke bare bedre komfort, bensinforbruket gikk også ned med ca. 10%.

 
Originalspeilene på Fazeren er korte og jeg har derfor montert R1 2000 speil som er litt lengre. Det er også mulig å montere FZS 600 Fazer 2003 speil, som er enda litt lengre.

Jeg har også montert kortere og mindre blinklys foran og bak. De kortere blinklysene bak gjør det enklere å montere sidevesker. Ulempen med de uoriginale blinklysene er at de er for rigid festet. Mens de originaleblinklysene glipper ut av festene ved f.eks. en velt, og dermed skåner kåpen og bakskjermen, vil de uoriginale blinkllysene enten knekke, eller ødelegge kåpe eller bakskjerm. En velt på en isglatt bru i Vigeland tok ikke bare knekken på et blinklys, kåpa sprakk også.

Fazeren har god fjæringskomfort, men jeg savnet litt bedre balanse mellom fjæring og demping, og bestemte meg for ny Wilbers bakdemper med regulering av positiv og negativ demping, samt ny forgaffelfjærer og olje. Det gjorde susen, Fazeren er fantastisk og Wilbers oppsett passer meg perfekt. Ulempen med den nye bakdemperen er at det er veldig omstendelig å justere forspenningen og skulle jeg bestilt en ny demper i dag hadde jeg nok lagt på de ekstra kronene for fjernjustering av forspenningen.

Tankveska Freeway I er min faste følgesvenn på både korte og lange turer. Jeg kjøpte den da jeg hadde R 850 R, og den passer like godt på Fazeren. Magnetfestene er uproblematiske. Jeg passer på at både tank og undersiden av tankveska er rein før jeg legger veska på tanken. Til nå har jeg ingen merker i lakken.

Da vi skulle på fire ukers ferie til Italia, Korsika og den Franske Riviera kjøpte vi Oxford sidevesker og baksetebag. Sammen med tankveske hadde vi god plass til det vi trengte i fire uker, men de myke veskene var omstendelige å montere og de har stort sett bare blitt brukt på de ekstra lange turene sammen med fruen.

Når jeg kjører alene har jeg enten tankveske pluss Kriega 25 ryggsekk, eller tankveske pluss min Bags Connection CargoBag og en vanntett Ortlieb sekk. For todagers turer legger jeg Kriega US 20 og US 10 bagene på baksetet.

Fazeren har vært så godt som problemfri. Vi har hatt en reklamasjon; ved ca. 15 000 km byttet vi hovedlyktene på begge våre Fazere på grunn av korrosjon rundt lyspærefestet og støv i reflektorene. Bortsett fra vanlig vedlikehold og servicer har jeg byttet kjede og drev ved ca. 30 000 km, ved 50 000 km fikk jeg byttet styrelager. Etter en velt på den isete brua ved Vigeland på vei til Lindesnes byttet jeg lykten og kåpen.

Jeg har kjørt på forskjellige dekk. Bridgestone BT21 har fungert best så langt. Etter dette kjørte jeg på Metzeler Z6. Metzeler-dekkene er veldig følsomme for langsgående spor. De svinger lett, men har veldig god stabilitet når du ligger i sving. Men rett fram er stabiliteten ikke så god som jeg liker. 2012-sesongen monterte jeg Dunlop Roadsmart II, det er et dekk som passer vesentlig bedre for min kjørestil. Sykkelen er fortsatt lettkjørt, men stabiliteten er bedre og grepet er førsteklasses, også på våt vei. Så langt har også slitestyrken vært god.

Med 73 000 km på telleren var det tid for en skikkelig gjennomgang med service på de fleste områder foran denne sesongen. Olje- og oljefilterskift er obligatorisk hver vår, men i år tok jeg en full motorservice hos Hestmann Motor med kontroll av ventilene. De skal sjekkes hver 40 000 km, men på grunn av en litt slaskete kamkjedestrammer følte jeg for å ta en sjekk av ventilklaringene allerede nå. De viste seg å ligge fint innenfor fabrikkens toleranser på alle sylindre. Jeg slo meg til ro med at «bråket» kom fra den noe uvillige kamkjedestrammeren. Et kjent problem for FZS 600 Fazer motoren, og som plutselig kan fikse seg selv, noe det gjorde for min sykkels del også, og plutselig gikk motoren behagelig stille.

Foruten ventilsjekkene skiftet jeg tennpluggene og luftfilteret, kjølvæsken ble byttet, jeg byttet bremsevæske foran og bak, bremseklosser foran og ved 76 400 km ble Dunlop RoadSmart II dekkene byttet. Jeg har aldri tidligere hatt dekk som har blitt slitt så jevnt overhele anleggsflaten. Ikke noe flatspot på midten, bare en jevn og fin bue over hele dekket.  Jeg gikk for Bridgestone Battlax T30 denne gang. Førsteinntrykket er godt, så får en se hvordan de ter seg etterhvert som milene ruller på.

Innsugningsmuffene, de mellom toppen og forgasserne, sprekker på de fleste FZS 600 Fazere, og min er ikke noe unntak. Disse er skiftet og samtidig skiftet jeg også kamkjedestrammeren. Km 78 000.

Det var det for denne gang. Fazeren er usannsynlig trofast, og selv om jeg går og lyster på noe nytt, ender jeg opp med at denne sykkelen har alt jeg forventer av en motorsykkel. Kunne vært kjekt med ABS og antispinn, men kanskje ikke heller.

Det ble heller, 31. mai solgte jeg min FZS 600 Fazer som gjennom 14 år har vært en trofast følgesvenn på Korsikas svingete fjellveier, Dolomitenes fantastiske alpepass og Norges nydeligste veier.

Km-stand: 80 000.

Servicehistorikk:

73 000 km: Hestmann Motor AS
Siste hovedservice med luftfilterskift, tennpluggskift og ventiljustering.
73 000 km: Egenservice
Skiftet alle væsker, bremsevæske foran og bak, kjølevæske.
Olje- og oljefilterskift hver 10 000 km.
76 400 km:
Nye dekk foran og bak: Bridgestone BT 030.
Nytt kjede og drevpakke.
Nye bremseklosser foran.
Ny kamkjedestrammer.

Utstyr:

Puig kåpeglass. Double bobble + ca. 5 cm.
Yamaha R1 speil (Originale Yamaha) (nye i år) for bedre sikt.
LSL brems- og clutchendeler, justerbare.
Wilbers fjærer og olje i forgaffel.
Wilbers støtdemper med justerbare fjæring og demping bak.
Koniske styrelager, montert ved 50 000 km.
Oxford softbags sidevesker.
Oxford softbag bakseteveske.
Drive tankveske m/magnetfester.
Original motorbøyle.
Original bagasjebærer.

Yamaha FZS 600 Fazer 2001

TEKNISKE DATA
Motor: 4-sylindret firetakt. Væskekjølt. 4 forgassere.
Kompresjon: 12,0:1.
Boring x slaglengde: 62,0 x 49,6 mm.
Sylindervolum: 599 ccm.
Effekt: 95 hk v/11 000 o/min.
Transmisjon: 6-trinns girkasse, kjede.
Tankvolum: 20 liter.
Ramme: Stål.
Dekk: 110/70R17 foran, 160/60R17 bak.
Bremser: To skiver og kalipere med fire stempler foran, enkel skive bak.
Vekt (kjøreklar): 203 kg.
Toppfart: ca. 210 km/t.