Honda NC 750X [2022 – ]

Sommeren 2022 var det på han igjen. Jeg hadde avertert R 1100 RS’en til salgst på forsommeren, men ombestemte meg, blant annet fordi den var og er sikkert fortsatt, en fantastisk kjøremaskin. Og dessuten en sykkel jeg hadde hatt mange fantastiske turer på. Men som forrige gang jeg begynte å tenke på å bytte ut en sykkel er det ikke lett å snu. Og da det i begynnelsen av august dukket opp en brukt 2021-modell NC 750X til rett pris, var det bare å legge ut annonsen på R 1100 RS’en igjen. Den gikk kjapt og den møtte nesten NC’en i garasjeporten.

Det var en fantastisk ettermiddag og jeg tok noen av de oppsparte avspasseringstimene og satte meg på toget til Brumunddal – det var i alle fall det jeg trodde – det viste seg at det var buss for tog fra Gardermoen, men det gikk smidig likevel. Det ble en lang hjemtur (du kan les om den her: Første reise på ny sykkel).

NC’en var som ny, bare litt slitasje på bakdekket avslørte at den hadde vært på veien, og jeg var kjempefornøyd. Den første turen, og de påfølgende turene bare befestet troen på at jeg har den sykkelen jeg var på jakt etter. Effektmessig ligger den et stykke bak både FZS 600 Fazeren og R 1100 RS’en, men draget på lave turtall er upåklagelig, og toppfarten er det lenge siden jeg sluttet å jage. 170 km/t holder i massevis. På de første turene kjente jeg at setet tok hadde en kant under og på insiden av lårene, men bare jeg fikk noen mil i sadelen løste det seg av seg selv.

Forrige eier hadde fått montert en midtstøtte så det var allerede ivaretatt. Men jeg hadde allerede en ønskeliste og jeg startet på den ganske kjapt. Bagasjebærer og koffertholdere, sidekofferter og toppkoffert ble bestilt. Da de var montert var det på tide med et sett varmeholker og en USB-kontakt. Dette hadde jo Honda forberedt allerede, så straks det var på plass var det integrert med det elektriske systemet og koblet til instrumenter og tenning. Deretter koblet jeg opp en kontakt for batterilader slik at jeg slipper å demontere noe for å lade batteriet.

Et sett Barkbuster håndbeskyttere kom også på plass, og en større vindskjerm fra Givi henger i garasjen, klar for lange vår- og høstturer. Gaffelbeskyttere fikk jeg også tak i, det er slikt en regner med er standard i dag. Jeg liker heller ikke den korte forskjermen og har montert skjermforlenger fra Bodystyle. En bakskjerm fra Pyramide beskytter støtdemperen er også på plass, og en radiatorbeskytter fra Evotech skal beskytte radiatoren mot steinsprut.

Evotech radiatorbeskytter.
« av 6 »

Det store rommet der bensintanken normalt er plassert er rommelig, men jeg fant fort at jeg vil ha en løsning slik at jeg slipper å måtte ut med nøkkelen hver gang jeg skulle ha tak i for eksempel kameraet. Jeg bestilte derfor en Givi GRT716. Jeg hadde ikke noen plan for hvordan jeg skulle feste den da jeg bestilte den, men fant at Tenax kalesjeknapper, slike du bruker for å feste kalesjen på båten eller bilen, ville være perfekt og fant akkurat de jeg trengte i Tyskland og fikk bestilt dem via en tysk venn. Det ble en kjempefin løsning med fester som knapt er synlige når tankveska ikke er i bruk og som holder veska godt samtidig som den er lett å ta av og sette på. (Les om tilpasningen av tankveska her: Givi GRT716)

Honda NC 750X 2021

TEKNISKE DATA
Motor: 2-sylindret firetakt rekkemotor. 270-graders veiv. Væskekjølt. 3 effektmodus. Antispinn.
Kompresjon: 10,7:1.
Boring x slaglengde: 77,0 x 80,0 mm.
Sylindervolum: 745 ccm.
Effekt: 43,1 kW (59 hk) v/6750 o/min.
Dreiemoment: 69 Nm v/4750 o/min.
Transmisjon: 6-trinns girkasse. Kjede.
Tankvolum: 14 liter.
Ramme: Stål.
Dekk: 120/70R17 foran, 160/60R17 bak.
Bremser: En skive og kaliper med to stempler foran, en skive bak. ABS.
Vekt: 214 kg.
Forbruk WLTC: 0,35 l/mil.
CO2-utslipp: 82 g/km.
NOx-utslipp: 7 mg/km.
Toppfart: 173 km/t.