BMW R 850 Roadster [1997 – 2001]


 Da jeg skulle kjøpe ny sykkel igjen etter noen års opphold falt jeg for BMW R 850 R og den med svart og grå metallik lakk var min favoritt fra første stund. 850-motoren hadde litt mindre effekt og moment enn 1100-motoren. Men mindre masse ga behageligere gange, og mange har opplevd at 850-motoren ikke ligger mye etter 1100-utgaven når det gjelder prestasjoner på landeveien. Koffertsett og tankveske var med fra dag en, og det ble med på mange og lange turer.

De øverste bildene er fra Valdresflya på en tur med Oslo som utgangspunkt, via Ringebu, Folldal, Hjerkinn, Våga og Valdresflya med retur til Oslo. Dette var en favorittrunde og det ble et par slike dagsturer hver sesong. Også Oslo, Hol, Aurland, Lærdal, Årdal, Turtagrø, Lom og Valdresflya sørover tilbake til Oslo på en dag var en annen runde som jeg kjørte to – tre ganger hver sesong.

Dessuten ble det et par turer til Italia og Frankrike. Etter den første turen til Italia ble det klart at jeg måtte ha en form for vindbeskyttelse, det brede styret sørget for at selv lille jeg ble et skikkelig vindfang. En klassisk Wünderlich styrkåpe var løsningen. Kåpeglasset ble kappet for å redusere turbulensen rundt hjelmen. Neste tur til “syden” gikk vesentlig behageligere. Jeg byttet etter hvert ut den originale BMW tankvesken mot en Freeway I fra Polo i Tyskland. Originalvesken var ikke spesielt rommelig, satte noen stygge merker i tanken og skjermet dessuten for varsellysene og nederste del av instrumentene.

BMW’en strandet meg aldri, men etter den første vinteren var tanken full av blærer. Sølvlakken “kokte”. Jeg fikk ny tank på garantien. En ny styredemper måtte BMW også koste på meg. Verkstedet fylte på Mobil 1 olje fra første service, det var et lite misstak, og da jeg solgte R 850’en hadde den fortsatt ganske høyt oljeforbruk. Nesten 1 liter olje etter en dag på tyske motorveier var litt i overkant. Jeg anbefaler å bruke mineralolje eller semisyntetisk olje i motorens innkjøringsperiode.

Som tursykkel var BMW’en ypperlig. Jeg har aldri følt meg så trygg på noen annen sykkel. Selv på våt vei ga den en trygg og tillitvekkende følelse. I forhold til effekten var R 850’en tung, men kjøreegenskapene var nydelige. Den gode stabiliteten dominerte, men BMW’en var absolutt med når svingene kom tett også. ABS-bremsene bidro også til en følelse av sikkerhet. Jeg fikk aldri prøvd dem i en kritisk situasjon, men prøvde dem som å bli kjent med hvordan de virket.

Jeg har en nydelig sykkel i dag, men på langtur savner jeg “bussen”. Og designen synes jeg fortsatt er uovertruffen. Har sett gammelsykkelen min på veien et par ganger, den er lett gjenkjennbar på den lille styrekåpa. BMW R 850 R’en hadde ca. 60 000 på kilometertelleren da jeg solgte den.

BMW R 850 R 1997

TEKNISKE DATA
Motor: 2-sylindret firetakt boxermotor. Luft/oljekjølt. Elektronisk bensininnsprøytning.
Kompresjon: 10,3:1.
Boring x slaglengde: 87,5 x 70,5 mm.
Sylindervolum: 848 ccm.
Effekt: 70 hk v/7000 o/min.
Transmisjon: 5-trinns girkasse. Kardang.
Tankvolum: 19 liter.
Ramme: Stål, aluminium.
Dekk: 120/70R17 foran, 160/60R18 bak.
Bremser: To skiver og kaliper med to stempler foran, en skive bak. ABS.
Vekt: 235 kg.
Toppfart: 190 km/t.