Bruck-Fusch – Königsee – Brehna
DAG 7: Torsdag 6.9.2018
Vi våkner til nok en dag med flott vær. Sola skinner på fjellene i sør når vi fem over halv ni setter kursen i retning Königsee. Jeg har aldri vært der, bare sett sjøen fra veien opp til Kehlsteinhaus, Hitlers hytte i fjellene ved Berchtesgaden også kalt Ørneredet. Nå var det på tide å ta den nærmere i øyesyn.
En lett dis ligger over jordene nord for Busch-Fusch. Vi kjører B311 gjennom Zell am See og fortsetter nordover til B178. Denne blir til B21 idet vi kjører inn i Tyskland og tar inn på B305 i Fronau og fortsetter til Berchtesgaden. Det er mye trafikk i dag også, og når vi kommer til Königsee er parkeringsplassene allerede fulle og sola varmer skikkelig godt. Vi har allerede brukt masse tid og etter en kort rådslagning og de nødvendige besøk på avtrede finner vi ut at; nei, dette er ikke noe for oss.
Jeg knipser noen bilder av Hitlers «hytte» så stikker vi samme vei som vi kom og kjører B305 til B306 ved Zwingsee. Nå holder vi oss på mindre veier og kjører gjennom Siegsdorf, Matzing, Palling Wiesmühl an der Alz hvor vi fortsetter nordover på B299 til vi passerer Inn elven og kjører ut på A94 vestover, til avkjøring 20 hvor vi tar av nordover på B299 igjen. Vi kjører til Landshut for så å ta B15 nordover til vi kommer inn på A93 sør for Regensburg. Bundesstrasse og mindre veier tar lengre tid enn motorveien, men du verden – her er det mulighet for underholdende kjøring og dorfene kommer ikke alt for tett, så om en ikke legger for stram tidsplan anbefales alternativene til Autobahn. Men nå er det Autobahn som gjelder for resten av dagen og eneste begivenhet er tanking og skifte fra A93 til A72 og til A9 som tar oss til Brehna hvor vi ankommer Hotel Bavaria ca. åtte. Egentlig trist sted å overnatte, men på en transportetappe får det duge.
Dagens etappe: 681 km
Brehna – Eskilstrup
DAG 8: Fredag 7.9.2018
Neste dag har vi Danmark og overnatting ved Højmølle kro som mål. Ingen avskrekkende distanse, men vi er i gang klokka åtte og tar første etappe opp til Magdeburg på A14. Ved Magdeburg blir A14 til B71 som vi følger til Salzwedel, derfra kjører vi B248 og så blir det bare småveier på kryss og tvers. Gjennom dorfer som ser ut som de er kulisser for filmer fra 60-tallet. Det er til dels dårlig veidekke og mange svinger er 90-gradere – mange veier følger gamle tomtegrenser og det blir mange krappe svinger. Kan anbefales på det varmeste for den som ikke har det travelt, og jeg er veldig fornøyd med at vi tok oss tid til småveiene.
Vi skal innom Lübeck og plukke opp hjelmene Bror og Tom kjøpte på vei sørover og ting tar tid, sånn er det bare. Når vi kjører av fergen i Rødby er klokka allerede seks, men nå har vi bare en halvtimes kjøring før vi er framme. Højmølle Kro byr på enkle rom, men har god mat, og i restauranten treffer vi på en gjeng glade dansker som også er på motorsykkeltur. De er så stor gruppe at de har fått egen meny – som selvfølgelig er bedre enn standardmenyen. Så husk: kommer dere som en stor gruppe har de mulighet for spesialmeny.
Dagens etappe: 503 km
Eskilstrup – Oslo
DAG 9: Lørdag 8.9.2018
Etter en god frokost er vi på syklene i halvåttetiden. Ca. halv åtte er vi på syklene. I dag er det ren transport. Vi kjørte Øresundbroen på vei sørover, nå tar vi Helsingør – Helsingborg og får en liten pause på ferga. Sverige byr ikke på noen store begivenheter på vei nordover heller. Vi skiller lag ved rasteplassen ved Femstenaberg og er hjemme ved ca. klokka fem.
483 mil på ei uke er ikke avskrekkende og selv om hver dagsetappe har gått uanstrengt kjenner jeg at alderen krever sitt. Vi har ikke hatt noen uhell og alle syklene har fungert prikkfritt. Enkelte har opplevd litt høyere oljeforbruk enn forventet, men ellers har det ikke vært noen problemer. Det var likevel en begivenhetsrik uke sett under ett, og alpene frister fortsatt …
Dagens etappe: 696 km
Totalt 4827 km
Read about the other stages on Il grande tour nelle Alpi 2018 here:
Day 1 + 2, Day 3, Day 4, Day 5, Day 6, Day 7 + 8 + 9.