BMW R 1100 RS Våren 2016

Oppdatering våren 2016

Jeg gjorde noen oppdateringer allerede i fjor høst, men foran dennesesongen er det på tide med en mer omfattende gjennomgang av sykkelen, og her er en oversikt over vårens sjekkpunkt:

1. Jeg begynte med en full sjekk av bensinsystemet, det vil si skifte av alle slanger, også de i bensintanken. Skiftet samtidig bensinfilteret og nye pakninger både til tankfylling og til bensinfilteret ble montert. Den som har skrudd R 1100 RS vet at dette ikke er gjort i en håndvending.

2. Deretter skiftet jeg dynamoremmen, den som satt på var litt flisete i kantene og var moden for utskiftning.

3. Ventiljustering var neste. Med fire følerblad i sving samtidig var dette en enkel jobb, som hadde vært umulig med bare to følerblad i bruk. Jeg vet ikke om det var nødvendig, men det anbefales å bytte toppdekselpakninger ved ventilsjekk, så jeg gjorde det, og byttet også O-pakningene rundt tennplugghullene.

4. Jeg monterte også nye tennplugger.

5. Foruten motorolje og oljefilter, skiftet jeg også oljen på girkasse og bakaksel.

6. Så til slutt sto synkronisering av gassen på programmet. Jeg hadde lest meg opp, og laget mitt eget manometer. Kåpa ligger tett innpå eksosanlegget foran sylindrene så jeg valgte å demontere de to kåpedekselene før jeg satt i gang og en vifte foran hver sylinder sørget for å holde temperaturen på et rimelig nivå. Det tok litt tid å finne riktig innstilling av gassen, og jeg må innrømme at jeg ikke var 100 prosent fornøyd da jeg avsluttet.

Jeg har alltid likt å ta ut sykkelen til en kveldstur på ny olje. Å stoppe og nyte utsikten samtidig som duften av fersk olje leker i neseborene, ja da er livet herlig. Denne gangen var jeg ekstra fornøyd med turen, RS’en var nemlig blitt mye bedre å kjøre. Den virbrerte mindre, gassresponsen var jevnere og den gikk jevnere på konstantgass.

Men jeg var ikke helt fornøyd, og hadde et par ting til jeg ville gjøre før sesongens store turprosjekt. Selv om motoren nå gikk jevnere på konstantgass trodde jeg det ville være rom for forbedring. Danske BoosterPlug ble innkjøpt og montert – det to i underkant av 10 minutter. Og vips, enda et markert skritt i riktig retning når det gjelder jevn gange ved konstantgass.

Jeg liker den RS’ens sportslige stil og på lengre turer kan det være litt slitsomt for nakke og skuldre. Jeg startet derfor jakten på et styreholdere som flytter styret litt nærmere. Jeg fant det jeg lette etter hos Wünderlich. Og dermed var den saken løst og dagsetapper på 1200 km er ikke noe problem. 🙂


 
Tilbake til: “Min BMW R 1100 RS”